Підтримати Долучитися Увійти

Як держава фінансуватиме партії?

2016/09/13 12:22

Державне фінансування політичних партій – добре це чи погано? До яких наслідків це може призвести? А головне – чи допоможе нововведення подолати олігархічний вплив на політику? Про це та інше розповідає Віталій Ковтун, Голова Політичної Ради партії «Сила Людей».

 

  • Державне фінансування політичних партій. Чи є це в цілому позитивним нововведенням?
  • Я вважаю, що ця новація вкрай необхідна для всієї політичної системи в Україні. Влада в країні формується в основному через політичну систему, в основі якої знаходяться партії. Маючи державне фінансування, політичні структури представлятимуть інтереси громадян.
  • До яких побічних наслідків це може призвести?
  • Мене турбує механізм впровадження фінансування державою. Реалізовуючи його, важливо не зробити крок назад, підтримуючи фінансово знову ж таки партії, які є олігархічними проектами. Адже критерій фінансування зараз виглядає таким чином, що ті партії, які завдяки старій олігархічній системі потрапили у парламент, тепер завдяки держфінансуванню ще полегшать собі життя. Адже матимуть додаткове фінансування з бюджету. Тобто, олігархи полегшать собі життя за кошт платників податків. Немає рівності у підходах, і це проблема.

 

  • Яким тоді мав би бути критерій при фінансуванні партій?
  • Критерієм мала би бути їх господарська діяльність. Потрібно стимулювати прозорість роботи. Та партія, яка оприлюднила свої витрати, і має отримувати дофінансування за рахунок держави. Наприклад, партія національного рівня задекларувала витрат на 400 тис. грн. Для національного масштабу – це, насправді, крапля в морі. І така партія мала б дофінансовуватись за рахунок держави. Натомість, сьогодні є партії, які мають фракції у парламенті, і, які декларують поточний бюджет на рівні кількох тисяч гривень. Це парадокс. Такого не може бути. Я б рекомендував підтримувати ті партії, які ведуть прозору діяльність, це було б дуже правильно, і тоді ми швидко поміняли би всю політичну систему.

 

  • Як Ви прокоментуєте думку громадян про те, що у складні для країни, в тому числі для держбюджету, часи фінансування виділяється на політичні партії, а не, наприклад, у пенсійний фонд чи на інші актуальні потреби?
  • Є така думка і вона, звісно, має право на життя. Проте питання пенсій, заробітних плат, соціальної сфери є в компетенції державного апарату. І їх збільшення залежить від того, наскільки ефективно він працює та проводяться реформи. А формується він, як і вся влада, на основі політичних партій. Відповідно, якщо ми не фінансуватимемо партії, то і сподіватись на підвищення пенсій, заробітних плат та соціальних стандартів не варто. Адже проекти, які фінансують олігархи, приходячи до влади, діють виключно в інтересах тих же «спонсорів».

 

  • Чи дасть фінансування партій можливість відійти від вже звичної олігархічної системи побудови партій?
  • Партії, які отримають державне фінансування, унезалежняться від великого капіталу та олігархічних коштів. Саме тоді партії зможуть працювати в інтересах громадян, адже джерелом їх фінансування будуть платники податків. Окрім цього вони зможуть прозоро показувати свої бюджети, а не ховати за чорними схемами. На сьогодні є партії, які, звітуючи про свої витрати Національній комісії по запобіганню корупції, задекларували дуже смішні мінімальні суми… Це нонсенс.

 

  • Чи правильним, на Вашу думку, є відсотковий розподіл бюджету між партіями?
  • Питання розподілу по фінансуванню я б відклав до наступних парламентських перегонів. А до того, вважаю, мають бути рівні правила фінансування для піару, медійної підтримки та іншого для усіх учасників процесу.

 

  • Чи повинна держава виділяти бюджет на роботу інших політичних партій, в тому числі непарламентських?
  • Для декого це виглядає так, що партії, які є олігархічними проектами, матимуть додаткове «живлення». Про те саме непарламентські партії мають шанс для переорієнтації та перебудови, підлаштування до нової системи. Натомість вони отримають шанс на фінансування лише після наступних парламентських виборів, пройшовши відсотковий бар’єр.